Obsah

Svetový deň osteoporózy

Typ: ostatné
20. október 2019


 

 

Podľa WHO je osteoporóza „systémové ochorenie skeletu, definované ako zníženie obsahu kostnej hmoty a narušenie mikroarchitektúry kostného tkaniva, zapríčiňujúce zvýšenú krehkosť, čo vyúsťuje do zvýšeného rizika zlomenín už pri minimálnom úraze.“ Osteoporóza sa považuje za epidémiu tretieho tisícročia. Celosvetové štatistiky hovoria, že každá 3. žena a každý 5. muž nad 50 rokov sú ohrození rizikom osteoporotickej zlomeniny. Na zvyšujúce sa riziko ochorenia upozorňuje od roku 1996 Svetový deň osteoporózy. Z osteoporózy, ako tichého zlodeja kostí, sa stáva významný zdravotnícky a tiež sociálny problém.

Medzi hlavné rizikové faktory vzniku osteoporózy zaraďujeme vek, pohlavie, nesprávnu životosprávu, lieky a tiež rôzne ochorenia. K ubúdaniu kostnej drene dochádza fyziologicky v priebehu starnutia človeka. Najobávanejšou zlomeninou sa pri tom stáva zlomenina krčka stehennej kosti. Riziko úmrtia u žien po tejto zlomenine je rovnako veľké ako úmrtie na rakovinu prsníka a 4-krát väčšie ako na rakovinu maternice. Riziko zlomeniny krčka stehennej kosti u mužov je väčšie ako riziko rakoviny prostaty.

Životný štýl sa významnou mierou podieľa na vzniku a rozvoji osteoporózy. Užívanie alkoholu, fajčenie, fyzická neaktivita, nedostatočný príjem vápnika v strave, nadmerný príjem bielkovín v strave, zvýšený príjem cukru – všetky tieto faktory sa významným spôsobom podieľajú na rozvoji osteoporózy. Najvýznamnejším zdrojom vápnika u nás je mlieko a mliečne výrobky, i keď za komoditu s najvyšším obsahom vápnika sa považuje mak a najlepšie vstrebateľný vápnik obsahuje najmä kapustová zelenina (karfiol, kapusta, kel, ružičkový kel, brokolica, kaleráb či žerucha. Taktiež zdrojom vápnika môže byť tvrdšia pitná voda a minerálne vody. Stravu je potrebné obohatiť tiež rybami, orechmi, sójou a dostatkom zeleniny.

Vstrebateľnosť vápnika z potravy ovplyvňuje viacero faktorov. Ide najmä o látky, ktoré zabraňujú dobrej absorbcii. Tieto látky nájdeme v špenáte, zeleri, fazuli, rebarbore, ríbezliach, orechochobilninách. V týchto potravinách sa zároveň nachádza veľké množstvo vlákniny, ktorá taktiež znižuje vstrebávanie vápnika. Neznamená to však, že by sme sa im mali začať vyhýbať, treba však udržať časový interval medzi konzumáciou komodít, ktoré obsahujú vápnik a tými, ktoré ovplyvňujú jeho vstrebávanie.

K prevencii vzniku osteoporózy patrí aj obmedzenie konzumácie alkoholu a kávy – alkohol obmedzuje vstrebávanie vápnika z čreva a kofeín znižuje hladinu vápnika.

Avšak pravidelná pohybová aktivita je na prvom mieste v prevencii vzniku osteoporózy. Primeraná záťaž kostného tkaniva patrí k najlepším prirodzeným prostriedkom udržania pevnosti kosti. Pohyb (chôdza) zvyšuje kostnú denzitu. Naopak plávanie síce nezvyšuje kostnú denzitu, ale zvyšuje množstvo svalovej hmoty a zlepšuje svalovú koordináciu, čím sa znižuje riziko pádov a ich následkov.

Osteoporóza sa vyvíja dlhodobo a jej liečba je zdĺhavá. Najlepším liekom proti rozvoju osteoporózy je PREVENCIA, preto je potrebné starať sa o svoje kosti. Zdravé kosti znamenajú nízke riziko vzniku zlomeniny, dlhší, kvalitnejší a zdravší život.

 

 

Oddelenie podpory zdravia a výchovy ku zdraviu

Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Čadci

 

 

Zdroj:

ÚVZ SR

slovenský pacient.sk

osteoporoza.sk


Vytvorené: 17. 10. 2019
Posledná aktualizácia: 17. 10. 2019 09:20
Autor: