Obsah

Stres

Typ: ostatné
Stres 1Tematika stresu sa dnes týka takmer každého z nás.
Možno sa domnievať, že je to tak, lebo „doba je už taká“. Urobiť čo najviac a urobiť to čo najrýchlejšie – sú dve časté požiadavky kladené na človeka.

Stres sa objaví keď máte pocit, že sa neviete vyrovnať s istými požiadavkami, výzvami či udalosťami vo svojom živote. V malých dávkach môže byť stres prospešný - dáva človeku pocit energie na zvládnutie prekážky, stimuluje ho k vyššiemu výkonu, podporuje látkovú výmenu, hormonálne zabezpečenie, tvorivosť a robí človeka ostražitejšieho. Ale ak je človek pod vplyvom stresu dlhodobo, môže sa to prejaviť na duševnom i fyzickom zdraví. Stres má významnú úlohu pri vzniku hypertenzie či infarktu, tiež sa môže podieľať na vzniku a urýchlení rozvoja psychických ochorení (úzkostných porúch a depresií) a svoju úlohu zohráva aj pri vzniku imunitných ochorení či obezity.

Príčiny stresu

Príčin stresu je mnoho. Krátkodobý stres môže spôsobiť hádka s partnerom či manželom alebo meškanie autobusu, dlhodobý stres spôsobujú najmä finančné problémy alebo problémy v práci. Dokonca aj šťastné udalosti, ako vlastná svadba či tehotenstvo, môžu na človeka pôsobiť stresujúco. Najčastejšie stresujúce životné udalosti sú:

  • smrť manžela/manželky, úmrtie blízkeho rodinného príslušníka/priateľa,
  • rozvod, rozpad manželstva, rozchod s partnerom,
  • strata zamestnania,
  • odchod do dôchodku,
  • vlastný vážny úraz alebo choroba,
  • vlastná svadba,
  • tehotenstvo,
  • odpykávanie trestu vo väzení.

Príznaky stresu

Každý organizmus reaguje na stres inak. Najčastejšie sa stres prejaví nasledovne:

  • nechutenstvo, človek neje alebo naopak - je príliš veľa,
  • nedostatok energie, nadmerná únava, pocit únavy hneď ráno po zobudení,
  • pocit, že nemáte kontrolu nad svojou situáciou,
  • zábudlivosť, nedostatok pozornosti,
  • nízke sebavedomie,
  • hnevlivosť,
  • podráždenosť,
  • záchvaty paniky,
  • prudké a výrazné zmeny nálad,
  • problémy so spánkom,
  • hnačky a bolesti brucha,
  • podráždený žalúdok,
  • búšenie srdca, bolesť alebo zvieranie za hrudnou kosťou,
  • bolesti hlavy, bolesti chrbta a iné nešpecifikované bolesti.

Vyššie uvedené symptómy môžu tiež byť príznakmi úzkosti či depresie (ktoré môžu byť spôsobené dlhodobým stresom).

Ako predchádzať stresu

Vyhnúť sa stresu v dnešnom hektickom spôsobe života je nemožné, ale existuje niekoľko spôsobov ako ho minimalizovať. Nasledujúce rady Vás síce nezbavia stresu v živote, ale môžu Vám pomôcť, ako ho lepšie zvládať.

  1. Cvičenie a spánok: ľudia trpiaci stresom zanedbávajú telesné cvičenie a majú problémy so spánkom. Práve hlboký bezsenný spánok najlepšie obnoví energiu človeka a u dospelého človeka by mal spánok trvať aspoň 7 hodín. Pohybová aktivita je na nespavosť najlepším prostriedkom. Tí, ktorí sa pravidelne venujú pohybovej aktivite ľahšie zaspávajú a majú hlbší spánok.  Najlepšie cvičenie je také, pri ktorom sa zapája do činnosti čo najväčší počet svalových skupín a je potrebné dodržiavať zásady pravidelnosti a intenzity (cvičiť tak, aby sme sa unavili, aktivita by však nemala byť nadmerná a treba prihliadať na limity jednotlivých vekových kategórii). Vhodný je beh, rýchla chôdza, plávanie, bicyklovanie.
  2. Dostatočný oddych a relax: aby sa organizmus vyrovnal so všetkým stresom a napätím, potrebuje sa hlavne poriadne zregenerovať. Preto je dôležitý nielen kvalitný a dostatočný spánok, ale aj relax pri ktorom si vyčistíme hlavu. Ideálne sú prechádzky do prírody, na čerstvom vzduchu, ale aj ostatné činnosti, pri ktorých sa uvoľníte a necháte svoje telo oddýchnuť.
  3. Stravovanie: stresovaní ľudia majú sklony jesť príliš málo alebo príliš veľa, navyše narýchlo, v zhone a nepravidelne. Stravovanie by malo byť pravidelné, na jedlo by ste si mali nájsť dostatok času, obmedziť konzumáciu tukov a zvýšiť príjem vitamínov, hlavne vitamínov skupiny B, ktoré  pomáhajú udržiavať nervovú sústavu v rovnováhe a zlepšujú činnosť mozgu a taktiež vitamín C, ktorý  prispieva k zvládaniu stresu.
  4. Kontrolujte svoj život: mali by ste cítiť kontrolu nad svojim životom. Rozhodujte sa slobodne, premýšľajte o dôležitých udalostiach vo Vašom živote.
  5. Humor: skvelý pomocník k zvládaniu stresu. Smiech vyvoláva v organizme rôzne reakcie, ktoré sa výrazne podpisujú pod psychický stav človeka. Pomáha vytvárať a udržiavať si dobrú duševnú pohodu a pozitívne myslenie. Smiech a humor sú najlepšími pomocníkmi v boji so stresom a depresiou.
  6. Nájdite si hobby: urobte si čas na zábavu a venujte sa tomu, čo Vás baví.
  7. Nefajčite a nekonzumujte alkohol: ľudia často utekajú pred stresom a úzkosťou k alkoholu a cigaretám, ktoré im síce poskytnú dočasnú úľavu, ale vo väčšine prípadov vzniknutý problém ešte zhoršujú (zdroj: uvzsr.sk).

Vytvorené: 30. 8. 2018
Posledná aktualizácia: 30. 8. 2018 15:41
Autor: Oddelenie výchovy k zdraviu, Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Čadci