Obsah

SVETOVÝ DEŇ POHYBOM KU ZDRAVIU – 10. MÁJ

Typ: ostatné
Svetová zdravotnícka organizácia vyhlásila 10. máj za Svetový deň pohybom ku zdraviu (Move for Health Day), pričom ide o celosvetovú iniciatívu s cieľom zvýšiť povedomie verejnosti o zdravom životnom štýle a dôrazom na význam dostatočnej pohybovej aktivity.

Pohyb je základná biologická potreba človeka a jeden z najdôležitejších determinantov zdravia. V súčasnosti sa však stretávame čoraz častejšie s nedostatkom pohybovej aktivity a to vo všetkých vekových kategóriách. Nedostatok pohybovej aktivity sa podieľa na vzniku a rozvoji nadváhy a obezity, srdcovo-cievnych ochorení, cukrovky, osteoporózy, niektorých nádorových ochorení ale aj pri vzniku úzkosti, depresie a ochoreniach pohybového aparátu. Zo záverov prieskumu Európskej komisie „Eurobarometer o športe a pohybovej aktivite“ vyplýva, že: 

→ následkom chronických neinfekčných ochorení, ktorých 1 z hlavných rizikových faktorov je nedostatočná pohybová aktivita zomiera v Európskom regióne každoročne 1 milión ľudí,

→ odhadom 1/3 populácie nie je dostatočne pohybovo aktívna,

→ viac ako 70 % adolescentov nespĺňa odporúčania pohybovej aktivity.

Pohyb by pritom mal byť prirodzenou súčasťou životného štýlu. Ak je pohybová aktivita vykonávaná pravidelne, dlhodobo a realizovaná s dostatočnou intenzitou má priaznivý vplyv na zdravie človeka, a to konkrétne:

  • zvyšuje výkon srdcovo-cievneho systému, znižuje sa pokojová frekvencia,
  • znižuje sa krvný tlak (ale súčasne pomáha aj pri veľmi nízkom krvnom tlaku),
  • zlepšuje zloženie tukov v krvi – znižuje celkový cholesterol a zvyšuje tzv. „dobrý“ HDL cholesterol,
  • pomáha udržiavať primeranú telesnú hmotnosť,
  • zvyšuje množstvo svalovej hmoty,
  • spevňuje telo,
  • spomaľuje proces starnutia,
  • prináša pokojnejší spánok,
  • podporuje a zlepšuje činnosť imunitného systému,
  • zlepšuje metabolizmus – látkovú premenu,
  • zlepšuje kapacitu pľúc,
  • podporuje vyplavenie hormónov šťastia – endorfínov, celkovo zlepšuje náladu a pomáha vyrovnať sa so stresom.

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie je odporúčaná dávka pohybu, ktorá prináša zdravotné benefity 10 000 krokov, plus 30 minút stredne intenzívnej vytrvalostnej aktivity >5x týždenne, alebo 1 hodina intenzívnej vytrvalostnej aktivity 3-krát týždenne, prípadne priemerná kombinácia stredne intenzívnej a intenzívnej vytrvalostnej aktivity; optimálne v kombinácii so silovým tréningom 2 – 3x týždenne.

S pohybovou aktivitou možno začať v každom veku, ideálne už od detstva tak, aby sa stala prirodzenou súčasťou života. Zvoľte si taký druh pohybu, ktorý Vám vyhovuje a ktorý Vás baví. Ideálna je rýchla chôdza, turistika, plávanie, bicyklovanie, beh, korčuľovanie, posilňovanie a pod. (zdroj: www.who.int, www.uvzsr.sk).

 

Pripravilo:
Oddelenie podpory zdravia a výchovy k zdraviu

Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Čadci

 

 

 


Vytvorené: 7. 5. 2019
Posledná aktualizácia: 7. 5. 2019 08:07
Autor: