Obsah

Nezabúdajte na pitný režim!

Typ: ostatné
vodaVoda tvorí v organizme prostredie a optimálne podmienky pre množstvo chemických a biochemických procesov, podieľa sa na distribúcii živín, minerálnych látok, vitamínov, hormónov, aj na vylučovaní škodlivín a nestrávenej potravy.

 Voda tvorí polovicu až trištvrte hmotnosti nášho tela a jej podiel sa mení v závislosti od veku,  najvyšší podiel telesnej vody je u detí (až 70 %), najnižší u starších ľudí (± 50 %).

Potreba tekutín je individuálna a závisí od viacerých faktorov, napr. od telesnej hmotnosti, veku, pohlavia, zdravotného stavu, telesnej aktivity či teploty vzduchu. Na pitný režim by sme nemali zabúdať, predovšetkým v letných horúcich dňoch.

Prejavy nedostatku vody v organizme sú rôzne, závisia od stupňa dehydratácie:

  • malátnosť
  • únava
  • apatia
  • bolesti hlavy
  • závraty
  • nechutenstvo
  • zhoršená koncentrácia a pamäť
  • zhoršená výslovnosť
  • tŕpnutie končatín
  • tras tela
  • svalové kŕče
  • acetónový zápach z úst
  • pri ťažkej dehydratácii sa môže objaviť aj dezorientácia či poruchy vedomia až bezvedomie
  • pocit smädu je už varovným signálom pri značnom nedostatku vody v organizme.  

Obraz o tom, ako je naše telo zásobné vodou zistíte aj podľa farby moču (čím je moč tmavší, tým je v našom tele menej tekutín), napätia pokožky (pri nedostatku vody je napätá, suchá, stráca pružnosť) či suchých a popraskaných pier.

 

Zvýšenú pozornosť treba venovať pitnému režimu detí a seniorov. Deťom treba tekutiny ponúkať, nečakať kým si ich vypýtajú, najmä mladšie deti nemajú ešte dokonale vyvinutý pocit smädu alebo v zápale hry na smäd zabúdajú. Deti majú z dôvodu vyššej pohybovej aktivity vyššie straty tekutín vyparovaním – tým pádom aj vyššie nároky na krytie potrieb tekutín. Deti treba viesť k tomu, aby si osvojili návyk pitného režimu, nielen sa spoliehať na pocit smädu.  U seniorov pocit smädu vyhasína, ich organizmus obsahuje menej tekutín, orgány pracujú pomalšie a seniori často trpia dehydratáciou. Je potrebné dopĺňať tekutiny priebežne, nie nárazovo, u seniorov je rovnako dôležité dávať pozor na príjem minerálnych vôd s obsahom sodíka, ktorý môžu mať vplyv na krvný tlak.

Optimálny pitný režim pre dospelého človeka predstavuje 2 až 3 litre tekutín denne (približne 33 ml tekutín na 1 kg tel. hmotnosti). U detí sa množstvo tekutín, ktoré ich organizmus potrebuje, odvíja od veku a hmotnosti - u novorodenca sa pohybuje od 60 do 100 ml na kilogram hmotnosti, u batoľaťa 120 ml/kg , u dieťaťa v predškolskom veku je to 100 ml/kg, v školskom veku 70 ml/kg, neskôr sa odporúča za 24 hodín vypiť cca 50 ml na kilogram hmotnosti. Pri zvýšenej fyzickej námahe, hnačke, horúčavách a pobyte na slnku je potrebné denný príjem tekutín zvýšiť. 

Najideálnejšou tekutinou je obyčajná voda, vhodné sú aj prírodné pramenisté a minerálne vody. Podľa obsahu celkových rozpustných tuhých látok (RL) možno prírodné minerálne vody rozdeliť na:

  • veľmi nízko mineralizované (obsah RL < 50 mg/l)
  • nízko mineralizované (obsah RL 50 – 500 mg/l)
  • stredne mineralizované (obsah RL 500 – 1 500 mg/l)
  • vysoko mineralizované (obsah RL 1 500 – 5 000 mg/l)
  • veľmi vysoko mineralizované (obsah RL 5 000 – 15 000 mg/l)
  • soľanky (obsah RL > 15 000 mg/l)

Dávajte prednosť minerálnym a pramenitým vodám s nižším stupňom mineralizácie. Vody s obsahom RL nad 500 mg/l nepite trvalo a vo väčších množstvách. Prírodné minerálne vody je vhodné striedať, aby nebol prísun minerálov jednostranný. V rámci pitného režimu sú vhodné aj nesladené bylinkové a ovocné čaje. Nevhodné sú však nápoje s obsahom cukru, kofeínu či alkoholu.

Tekutiny by sa mali prijímať pravidelne a v menších dávkach, mali by sa rovnomerne rozložiť počas celého dňa, rovnako je dôležitá teplota vody – vhodnejšie sú vlažné nápoje. Príliš studené nápoje smäd neuhasia – práve naopak smäd sa ešte zväčší, môžu podráždiť žalúdok, spôsobiť jeho zápal či spôsobiť zlé trávenie.

Dodržiavanie správneho pitného režimu je jedna z najdôležitejších zásad zdravého životného štýlu, pomáha zachovať optimálny chod všetkých funkcií v organizme a zdravie, preto naň nezabúdajte!

(zdroj: www.uvzsr.sk)

 

Pripravilo:

Oddelenie podpory zdravia a výchovy k zdraviu

Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Čadci

 


Vytvorené: 7. 7. 2021
Posledná aktualizácia: 7. 7. 2021 10:29
Autor: